0166 – 760005

Kaaistraat 14, 4695 CJ Sint-Maartensdijk

Veelgestelde vragen

Algemeen

Ik ga verhuizen, wat nu?

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning!

Als u binnen de dekking van een zendlocatie verhuist, dan kan uw ontvanger mee verhuizen. Verhuist u naar buiten ons dekkingsgebied of neemt u een andere provider en u heeft geen lopend contract, dan kunt u uw abonnement opzeggen met een maand opzegtermijn vanaf de opzegdatum.

Kan mijn snelheid worden verhoogd of verlaagd?

We maken onderscheid tussen het verhogen of verlagen van de snelheid tijdens de contractperiode of daarna.

Tijdens een lopend contract kan het abonnement niet aangepast worden naar een lagere snelheid, wel naar een hogere snelheid. Daarbij betaalt u geen extra kosten naast de hogere abonnementskosten.

Na de contractperiode kan het abonnement ook worden verlaagd. Met een verlaging wordt een nieuw jaarcontract afgesloten.

Bij een verhoging of verlaging betaalt u geen extra kosten, tenzij u overstapt van een particulier naar een zakelijk abonnement. Dan betaalt u eenmalig de meerprijs van de setupkosten.

Wat is Skylinq?

Skylinq BV is in 2016 opgericht en komt voort uit een proef onder de naam Polderinternet.nl, een handelsnaam van Cannect uit Sint-Maartensdijk.

Als Skylinq leveren we internetverbindingen en vaste telefonie in abonnementsvorm. Deze zijn primair bedoeld voor adressen met langzaam internet in het buitengebied. We leveren internet aan een ieder die het wenst en binnen de dekking van onze zenders woont. We kunnen u naast onze straalverbindingen ook van dienst zijn met een ADSL of VDSL verbinding.

Internet

Kan ik mijn smartphone of tablet ook direct met Skylinq verbinden?

Dat is niet mogelijk. We gebruiken een draadloze techniek, die de huidige smartphones en tablets niet ondersteunen. Tevens is de zender en ontvanger in een smartphone of tablet te zwak om afstanden groter dan 100 meter te overbruggen; ze kunnen daarom niet direct op onze zenders aangesloten worden.

Uiteraard kunnen we een vaste ontvanger bij u thuis installeren, aangesloten op een router. Uw tablet en smartphone kunt u dan verbinden met die router.

Kan ik mijn huidige internetverbinding opzeggen?

Als u enkel een internetverbinding afneemt bij een andere provider, kunt u uw huidige internetverbinding opzeggen. Deze is niet meer van belang.
Let op: emailadressen via deze provider komen dan te vervallen zoals @kpnmail.nl @planet.nl @solcon.nl. Cloud emailadressen niet, zoals bijvoorbeeld @hotmail.com @gmail.com @live.nl, deze kunt u blijven gebruiken.

Uw telefoonlijn wordt automatisch opgezegd als u het nummer overzet naar een Skylinq abonnement. Als u nu via internet belt, is het van belang dat u uw huidige internetverbinding pas opzegt, nadat uw telefoonnummer is overgezet naar Skylinq.

Heeft u interactieve televisie via het internet, dan heeft u daar uw huidige internetverbinding nog wel voor nodig. Wij kunnen nog geen interactieve televisie op onze verbindingen aanbieden. Uiteraard kunt u wel gebruik maken van YouTube, Netflix en andere streaming diensten.

Het volgende heeft geen enkele invloed op uw internetverbinding:
– Telefoon via een analoge of ISDN telefoonlijn
– Televisie via Digitenne
– Satelliettelevisie

P.S. HOUD BIJ HET OPZEGGEN REKENING MET EEN NOG LOPEND CONTRACT BIJ UW HUIDIGE PROVIDER

Bits en bytes, MB en Mbps, hoe zit dat eigenlijk?

Er zit verschil in mb’s en MB’s. Met kleine letters worden over het algemeen megabits bedoeld en met hoofdletters megabytes. Een byte is 8 bits, dus 8 mpbs downloadsnelheid resulteert theoretisch in een 1 MBps download in uw internet browser. Uw downloadsnelheid in uw browser laat de snelheid meestal in MB’s of KB’s zien.

Als u bijvoorbeeld een verbinding van 100 mbps afneemt kunt u met maximaal 12,5 MBps downloaden. Dat is de theoretische snelheid. In de praktijk zal het neerkomen op 11 á 12 MBps.

Beveiliging

Kunnen wifi-verbindingen afgeluisterd worden?

Ja en nee. We gebruiken een draadloze verbinding om internet bij u aan te bieden. De veiligheid daarvan valt of staat met de juiste beveiliging. Iedere beveiliging is te hacken, daarover maken we ons geen illusies. Wij doen er wel alles aan om een zo veilig mogelijke verbinding te creëren. Onze verbindingen zijn veiliger dan de standaard wifi-routers, en dus niet zomaar af te luisteren.

Binnendringen in uw netwerk is via onze verbindingen net zo goed niet mogelijk als via iedere andere provider. Uw router, al dan niet met firewall, houdt standaard ongeverifieerd verkeer tegen dat wil binnen dringen.

Wat doen we tegen het afluisteren van het dataverkeer:
– We gebruiken de hoogst haalbare beveiligingsmethode, dat is nu WPA2
– We hebben een cryptische beveiligingscode om de ontvangers met de zender te verbinden
– We houden de ontvangers in eigen beheer waardoor de beveiligingssleutel nooit uit te lezen is
– We isoleren alle ontvangers van elkaar
– Al heeft iemand onze beveiligingscode, we laten alleen de door ons toegestane ontvangers op de zender toe

Hoe weet ik of Skylinq de beveiliging op orde heeft?

Skylinq is een ISP (Internet Service Provider). Dat betekent dat we verplicht aangemeld zijn bij de ACM en Agentschap Telecom. Met name het Agentschap Telecom heeft een toezichthoudende taak; zo moeten we voldoen aan de telecomwet. In die wet staat dat we een zorgplicht hebben aan u als klant; we hebben een meldplicht als er een beveiligingslek is. We zijn verplicht om een continuïteitsplan te hebben, een soort draaiboek als er een ingrijpende storing is.

Email

Ik kan sinds de overstap geen email verzenden

Als u geen email meer kunt verzenden maar wel ontvangen staat de uitgaande emailserver nog ingesteld op uw oude provider. De uitgaande emailserver van Skylinq.nl is: smtp.skylinq.nl

Kan ik een nieuw emailadres krijgen?

U kunt zelf eenvoudig een nieuw emailadres aanmaken via gmail.com of live.nl.

Houd ik mijn emailadres?

Als u uw internetverbinding van uw huidige provider opzegt, komen de emailadressen van deze provider te vervallen. Dat zijn de adressen die bijvoorbeeld eindigen op @kpnmail.nl @planet.nl @solcon.nl.

Cloud emailadressen blijven ongewijzigd, dat zijn adressen zoals @hotmail.com @gmail.com @live.nl. Deze kunt u via verbindingen van iedere provider gebruiken.

Installatie en techniek

Wat als mijn ontvanger defect is?

Neem contact met ons op, wij zullen eerst proberen u telefonisch te helpen. Mocht dat niet baten, dan komen we bij u langs en wordt indien nodig uw ontvanger gratis omgeruild. We verrichten indien gewenst de montage en de-montage werkzaamheden tegen uurtarief voor u.

Ik zie de zender, maar ik heb toch geen snelle of stabiele verbinding

Dat kan komen door diverse factoren:
– U heeft wel een zichtverbinding, maar er staan bomen tussen
– Uw ontvanger staat niet meer goed afgesteld
– De afstand is te groot of de ontvanger te klein
– Er is verstoring op de gebruikte frequentie, wat we kunnen meten

Waarom worden er verschillende ontvangers gebruikt?

Dat is vanwege de afstand van de zender naar de ontvanger. Dichtbij de zender zal er een minder gevoelige ontvanger nodig zijn om de afgenomen snelheid te kunnen halen, dan ontvangers die verder van de zender zijn verwijderd.

Wilt u een kleinere ontvanger dan aanbevolen, dan heeft dat wel invloed op de maximaal haalbare snelheid. We sluiten geen grotere ontvanger aan dan noodzakelijk is om de snelheid van uw abonnement te ontvangen.

Wat is overboeking?

Onze particuliere verbindingen leveren we met een maximale overboeking van 1:40.  Overboeking is dat de snelheid die u afneemt, wordt gedeeld met andere gebruikers. Als u bijvoorbeeld 50 mbps afneemt met een overboeking van 1:40 zal die snelheid gedeeld kunnen worden met nog 39 gebruikers. In de praktijk zult u hier niets van merken, omdat nooit iedereen tegelijk de gehele lijn belast. We monitoren de capaciteit op ons netwerk 24×7. Indien de limieten (bijna) bereikt zijn, zullen we onze apparatuur of verbinding upgraden.

Internetfiltering

Kan ik gefilterd internet krijgen?

We begrijpen de keuze voor gefilterd internet voor uw bedrijf of gezin. Daarvoor kunnen we tegen een geringe meerprijs een gefilterde internetverbinding aanbieden. Het is vooralsnog een statisch filter waarop niets gewijzigd kan worden. Met dit filter blokkeren we zoveel als mogelijk websites met pornografische inhoud, gokken, geweld, haat en discriminatie. Een ingeschakeld filter werkt automatisch op alle apparaten die aangesloten zijn op uw ontvanger.

Op termijn maken we het mogelijk dat u sites in- of uitschakelt. Ook ontwikkelen we een tijdfilter, waarop u bijvoorbeeld voor uw medewerkers bepaalde sites in de pauze inschakelt of het gehele internet blokkeert.

Kan het internetfilter worden uitgezet?

U kunt via uw portal het filter tijdelijk uitschakelen. U kunt de internetfilterdienst opzeggen om het definitief uit te schakelen.

Telefonie

Kan ik mijn huidige nummer behouden?

Als u een telefoonabonnement afneemt bij Skylinq, kunt u uw huidige nummer(s) behouden. We kunnen ook nieuwe nummers verstrekken.

Kan ik mijn telefoonnummer doorschakelen?

Als u een telefoonabonnement afneemt bij Skylinq, kunt u uw telefoonnummer doorschakelen. Als u met een telefoon wat op uw telefoonlijn aangesloten is belt naar de volgende codes belt kunt u de gewenste doorschakeling maken.

Code Omschrijving
*#*72<telefoonnummer> Direct doorschakelen activeren
*#*73 Direct doorschakelen uitschakelen
*#*90<telefoonnummer> Doorschakelen bij bezet activeren
*#*91 Doorschakelen bij bezet uitschakelen
*#*92<telefoonnummer> Doorschakelen bij geen antwoord activeren
*#*93 Doorschakelen bij geen antwoord uitschakelen
*#*94<telefoonnummer> Indien modem of internet niet bereikbaar activeren
*#*95 Indien modem of internet niet bereikbaar uitschakelen

Het *-teken is de stertoets op uw toestel. Toets bijvoorbeeld *#*720611223344 om uw telefoonnummer direct door te schakelen naar het nummer 0611223344.